söndag 15 maj 2016






Batatfranskisar och broiler med gräddfilsås
Hej på er!
Semestern har börjat , har en vecka vinter semester ,nice.
Vädret kunde vara bättre förstås de
 lovar ostadigt och regn hela veckan...
Planer nix, om man inte räknar fissa besök imorgon och på onsdag ska jag och hämta min Roger penna till Åbo...
Igår hade jag bestämt träff med en arbetskompis över en kopp te och så ett loppis besök, några små fynd gjorde jag men mera om det i ett annat inlägg...
Igår kväll blev det bastu bad med grann tjejen ,vi  tvättade samtidigt våra hundar....
Lite sommar blommor på kruka har jag köpt redan ,glömde fotografera  ampell blomman men det tar vi en annan gång...
Det blev rosa pelargoner till krukorna på trappan = nöjd med både dem och priset , de är köpta  hos kukkatalo som har förmånliga priser...och bra urval , så iår tror jag jag köper alla därifrån...
Dessutom är det inte långt dit från mig så det går bra att cykla dit....
Den svart turkosa vasen jag fyndade är absolut min favorit just nu ,,just nu har jag en hortensia i den och de tycker jag vädigt mycket om både i kruka och i vas....
Letade efter ett av mina recept på rabarber paj febrilt för nu har jag raberber i massor så visst måste det bli en rabarber paj under semetern...Hittade dess värre inte receptet ,men så kom jag ihåg att jag  delade med mig av det på bloggen förra året  ,it made my day....

Har ni hört talas om batat franskisar?!
Det hade jag inte gjort tidigare förrän min dotter nämnde det och fick smaka på dem hon hade gjort.. goti gott säger jag,,här skall ni få receptet och min version....
Batat franskisar  " Pom Fritt"
1 stor batat
4 msk olivolja jag satte typ 8
1 tsk salt 
1 tsk socker
1 tsk paprikapuver
1 tsk svartpeppar
1msk skoprsmulor = stötbröd.
Sätt oljan  och kryddorna i en plastpåse,skaka om.
Skala bataten och skiva  till lämpliga skivor,skölj dem och låt rinna av på ett hushållspapper.
Sätt franskisarna i  påsen och skaka / blanda om.
Sätt i ugn och grädda i 225 c i ca 30-40 min
Mina blev inte så knapriga ,har ni grill i ugnen så lönar det sig att använda dem så de blir så där härligt kripsiga och knapriga.Men oj så gott det blev ändå...
Bon Apetit.
Kram:Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar