fredag 1 januari 2016



Gott Nytt År 2016!
Ja så bev det ju nytt år igen ,massor med raketer sköts och hundarna var livrädda lungt blev det först efter kl: 1:00.
 Hade en vännina på besök igår bjöd på laxpaj och laxrulle och det var jätte gott....
Skall dela dela med mig av recepten här nedanför....
 Laxpaj
Botten : 100 g mjukt margarin eller smör
2 dl vetemjöl
1/4 dl vatten
1/4 tsk sat
Fyllning:
Lax eller tonnfisk (kallrökt)
2 dl grädde (eller smetana)
2 ägg
klippt dill
citronpeppar/ citronsaft
1 msk vetemjöl
Blanda paj ingredienserna tillsammans och klappa ut degen i en rund pajform.
Grädda bottnet i 200c i 10 min.
Blandafyllningen och bred ut över bottnet.
Pajen är färdig när yten är så där vackert brun.
20-30 min beroende på ugnen och om du gör en sats.
Om du tex gör på en ugnsplåt så så måste satsen vara 3-dubbla.


LAXRULLTÅRTA
1  1/2 dl vatten
1 dl vispgrädde
50 gr smör
1 1/2 dl vetemjö
3 ägg
FYLLNING:
Färskost 200 gr
1 kruka färsk basiika
rivet skal av en citron
100-150 gr kallrökt lax
Koka upp vatten ,grädde ,smör i en kastrull ta bort från spisen.
Rör i mjölet kraftigt.
Tilsätt äggen en i taget rör om kraftigt .
Häll smeten på ett bakplåtspapper bred ut med en kniv eller slickepott .
Grädda i 20 min .Låt svalana.
Mixa färsost eller rör ihop och basilika och rivet citronskal häll smeten ovanpå tårtan,störö på laxen ( små bitar) själv  satte jag laxen i smeten.
Använde citronpeppar istället för skalet av en citron (hade glömt att köpa citron och det blev så bra så.
Bo Apetetit.
Kram: -Nina-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar