onsdag 9 december 2015





Kladdkaka med saffran och vit choklad
God kväll på er, hur har ni det?
Denna årstid är det mörkt dygnet runt känns det som eller hur?!
På söndag firade vi andra advent och samtidigt firade vi självstädighetsdag här i Finland brukar tända två ljus och ställa i fönstert på självstädighetsdagen en tradition som följt med från min barndom.
På söndag hade jag min dotter på besök, god mat och trevlig samvaro hade gjort en kladdkaka med saffran till dessert receptet har jag fått av Linda (Lindas lantliga) som hon delade med sig på sin blogg,ni skall också få receptet .Dessvärre hade jag min lite för länge i ugnen men smaken var det inget fel på.
Igår hade vi också gäster så det blev bastu och god mat ännu en gång....
Igår var jag till  läkare har haft typ i en månad  haft ont i min häl misstänkte själv att det var hälsporre  och samma diagnos fick jag av läkaren ....
Läkaren sade att det kan ta1-2 år innan det blir bra ,rekomenderade gelekuddar till skor och stövlar som jag köpte igår och så värkmedecin så det får jag köra med nu...
Några jul bilder  blir det igen och det kommer det nog att bli en tid framöver....
Fixade lite om satte en julros i fågelburen mannen i huset skulle köpa snittblommor åt mig på bröllopsdagen men vill hellre ha en julros som jag nog aldrig lyckats med ,den trivs bäst utomhus...
Tips hur den skall skötas inomhus för att få  den att leva?!
En kompis till mig frågade om jag ville följa med på lite shopping imorgon men måste tacka nej för jag skall och färga och klippa håret  skulle gärna ha hängt med...
Här kommer receptet jag lovade !
Kladdkaka med Saffran och vit choklad

200 g vit choklad
200 g smör
0,5 g saffran
3ägg
2 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
florsocker att pudra över.
Smält smör ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter och tillsätt saffaran.
Rör ihop socker och mjöl ,häll i chokladsmeten.
Tillsätt äggen och rör  smeten smidig.
Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbart botten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20-30 min i 175 c.
Låt kakan svalna och ställ i kylen gärna över natten.
Seervera  med lingongrädde häll i socker efter behag (jag lämnade bort sockret) rör om.
Bon Apetit.
Kram:-Nina-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar