fredag 20 mars 2015







Hej på er ,så var det fredag igen,inget av solförmörkelsen såg jag ,men lite mörkt blev det i nåt skede.
Kolla mitt Hemnes skänk ,jag vet jag har visat den flere gånger,men kolla blomkrukan och blomman på skänket (blomman är konsgjord) är inte så förtjust i konstgjorda blommor men tyycker den passar ypperligt på skänket.Det är en ikea kruka (köpt hos selected 2 and hand ) Krukan och blomman kostade 1,80 € köpte två ,den andra gav jag åt en  väninna  ,hade aldrig besökt henne förut så jag tog med mig den andra åt henne och hon blev väldigt glad.
Blomman som står på arbetsbordet är en äkta blomma ,men måste bara  fotografrea den  för att den piggar upp hela köket.Pelargonen jag tog upp ur källaren för en månad sedan ser inte ut att ha nåt liv,men än ger jag inte upp hoppet.
Hängde härom dagen upp mina gardiner sydda av lakan,kappan och sidogardinerna.
En väninna till mig skall sy stolöverdarg till mina kökstolar av gamla lakan,själv är jag urusel på allt vad handarbete heter.
Kakan ni kan se på bilden längst ner lovade jag er receptet på ,receptet är ur våran dagstidning.
Kakan är inte för söt utan  frisk i smaken,måste själv smaka för att konstatera att den inte är för söt.
Lingon ost cheescake
Baka ett sockerkaksbottenen i en rund avtagbar form
FYLLNING
6 st gelatinblad
2-2 1/2 dl vispbar vaniljsås
4 dl lingon
500 g kvark utan smak
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 mtsk citronsaft(hade ingen hemma så jag använde apelsin)
DEKORATION ( kan utelämnas)
2 dl lingon
1/2 dl pudersocker
Dela sockerkaksbottnet i två delar då den svalnat,lägg den i en avtagbar form.
Lägg gelatinbladen i blöt i vatten
Vispa vaniljsåsen
Mixa lingonen,Blanda de mixade lingonen ,kvark och sockret,tillsätt den vispade vaniljsåsen.
Häll två matskedar  citronsaft i en kastrull,krama ur gelatin bladen och koka upp dem i citron saften,häll sakta och lite åt gången  i Kvark,lingon,vanoljsåsblandningen.
Strö på hälften av fyllningen på kakbottnet,sätt det andra bottnet ovanpå och häll på resten av fyllningen.
Låt den stå i kylskåp till följande dag.
Kalorimängd på denna  tårta är 150 kcl/100g
Bon Apetit
Kram:-Nina-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar