torsdag 18 december 2014


Julgranen -14
Detta är julgranen för i år,den fick flytta in från garaget idag,jag tappade ljusen i golvet och ena ljuset gick sönder ,men som tur var hade vi ett reserv ljus kvar.
I år har jag satt fast julkorten på sissalsnören vid ena paraddörren till vårat vardagsrum med träd klädnypor,kul tycker jag och dekorativt ,vad tycker ni? Tidigare hade jag dem i en påse att säck ,men ingen såg de dekorativa korten,blir nog några sissal snören till .

 Fotograferade pepparkakshuset en gång till ,bara måste göra det,eftersom den inte har någon skorsten satte jag en tomte på taket där skortsten skulle ha varit.Hittade tomten då jag rotade bland mitt julpynt.Min fd.svägerska har gjort den.Ett år hade hon små pepparkakshus med var och ens namn på och i varje pepparkakkshus fanns en sådan tomte som nu sitter på skortstenen .

Fyndade på loppis idag en vit papperstjärna för 2€ i den har jag inte satt nån lamppa ,har sett att flere har dem och hänga ljust så där skulle vilja ha några till.Har också tagit en bild av min andra papperstjärna den med ljus.

Gjorde i dag batatsoppa ,väldigt god ,har aldrig själv gjort förut,en arbetskompis har  ett bar gånger bjudit mig på denna.Mannen i huset gillade den inte.Kan här dela med mig av receptet!

Batatsoppa!
1 L vatten
1 grönsaksbuljong
1 lök
1 batat
3-5 morötter
salt
2-3 msk chilisås

Koka nbatat,morötter och lök tills de blir mjuka
Mixa med mixer,tillsätt grönsaksbuljong,en frp koskenlaskia ost och chilisåsen,koka sakta tills osten smält.
Servera med Grekisk eller Turkisk jogurt eller gryn ost

Bon Apetit!


Julgran -14

Julkort -14

Pepparkakshus

Papperstjärna utan ljus

Papperstjärna med ljus

Lisää kuvateksti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar