söndag 8 juli 2018



God morgon!
Tidigt vaken ja när man skulle få sova så vaknar Jag av att jag är svett våt Har varit så en tid nu igen.. Det är så då du är iövergångs åldern, svettningar. Det hettar till helt plötsligt och du känner att du blirröd som en tomat. 

Röd som en tomat har jag inte varit på länge.. Trodde jag kommit över klimakteriet redan men icke, det där med svettningar går i perioder... Till klimakteriet hör också att mensen blir borta.. Men det sker ju inte med en gång.. Åt mig började det för snart sex år sedan  genom att lämna bort mensen två månader i rad och så kom den igen så höll det på tills de var helt borta. Hade varit mens fri i två år ja då kom en liten blödning inte ovanligt, sol och stress kan sätta} å0igång det. 
Det finns hormoner att ta till om det känns jobbigt,,lönar sig att besöka en gynekolog då... 

Häromdagen stötte jag på en ung person i en kö personen ifråga råkade stöta till mig och bad om ursäkt... 

Vi började diskutera vet inte varför vi kom in På ämnet droger och missbruk.. 
Personen låt oss kalla denna person L  hade varit på en avvänjningsklinik och kommit därifrån för tre veckor sedan.. 

L hade Adhd växt upp på barnhem mamman alkoholiserad osv.. 
L talade väldigt öppet om sitt drogmissbruk... 

Lhade mot adhd fått  medecin innehållande amfetamin det hjälper mot koncentration, impulsivitet, överaktivitet osv vid rätt dos är beroende framkallande obetydligt. Denna medecin hör till gruppen N-medeciner  L ville pröva på starkare amfetamin  för tyckte det var för lite... 
Frågade om man blir beroende första gången behöver inte bli det och första gången hade Lfått en skön och avslappnande och lugn känsla.. L var mycket öppen och ville berätta om sitt drogmissbruk och hoppades nu att kunde hålla sig fri från droger..  Berättade också att det är svårt och få medecin ifall så skulle behöva läkarna vill inte skriva ut på grund av drogmissbruk.. 
Önskade lycka till... 
Men att bli fri från missbruk måste komma från dig själv.. Du måste vilja det själv. Lhade också stödperson som är viktigt   Skulle själv vara väldigt intresserad och jobba med missbrukare.. 

Denna gång blev det ett lite allvarligare inlägg .. 
Ha en bra dag! Kram:Nina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar