fredag 30 mars 2018






Glad påsk    Hyvää pääsiäistä  Happy Easter!

Ja så var det påsk och långfredagen börjar lida mot sit slut...
Vackert väder har det varit idag..tog mig en kort promenad utan hundar för våra  gång och cykelbanor är fulla med grus och det tycker inte små hundtassar om ... 

Ja så var jag till läkare i veckan och visade tummen igen den fick en kortisonspruta och ett stöd så den får vila...
Nu sköts två saker på en gång...är less på täppt näsa och på det evinnerliga droppandet i näsborrarna...men sedan när skivorna tas bort ur näsan så har jag glömt hur kämpigt det var  då det gått en tid...

Ja tummen den  hoppas jag blir bra  det är knäppfinger jag har..  annors blir det magnetröntken och remiss till handkirurg....

Jag får ju inte göra just nåt men mat måste vi ju ha ... idag blev det klyftpotatis med färsk rosmarin..det är mannen som fått stå till och skala potatis och klyfta men jag skötte kryddandet.....

Här i veckan gjorde jag en jätte god tonfisk pasta som är enkel att tillreda....tror nog den var god känner inga smaker för tillfället....
Här är receptet!
TONFISKPASTA/ TONNIKALAPASTA
 2 burkar tonfisk i olja
2 purkkia tonnikalaa öljyssä 
låt tonfisken  rinna av i ett durkslag ta vara på oljan.
Valuta tonnikala palat sivilissä ja ota talteen öljyn.
1 burk krossade tomater
1 purkki tomattimusrska
1 lök( kan lämnas bort om man vill)
1sipuli ( voi jättää pois jos haluaa)
2 dl grädde
2dl kermaa
svartpeppar
mustapippuria
salt
suola
parmesaanijuustoa.
Stek löken
Kuulota sipuli 

blanda alla ingredienser i kastrull på svag värme
Sekoita kaikki aineet keskenään miedossa lämössä.
Koka pasta ,använde själv färsk spenat pasta

Käytin itse tuoretta pinatti pastaa

Strö parmesan ost på portionen
Ripottele parmesani juustoa annoksen päälle.


Lakritpannacotta receptet fick jag av en bekant  de hade inte lakritspulver i affären den jag var till så jag använde lakrituutetta istället smakar lakrits men får inte grå färg...jag känner ju ingen smak för tillfället men mannen i huset sade att de smakade lakrits.


LAKRITSPANNACOTTA/ LAKRITSIPANNACOTTA
3-4 st gelatin blad
3-4 liivatelehtiä
blöt gelatinbladen i vatten i fem min ca
Liota liivatelehdet vedessä noin 5 min

koka upp 8 dl grädde(vispgrädde)
keittä 8 dl  ( vispikerma)
tillsätt 5 msk socker
lisää 5 ruokalusikallista sokeria
 tillsätt två msk lakritspulver
lisää kaksi ruokalusikallista  lakritsipulveria
( gårbra med lakritsiuute också, käy hyvin myös lakritsuutteella)
men den blir inte grå då,ei tule harmaaksi väriltään, men smakar lakris ,mutta maistuu lakritsalle.
Satte då dryga två tsk lisäsin melkein kolme telusikallista... men  öka efter smak mutta lisää maun mukaan..

Dekorera med bär tex ,ät och njut.
Koristele vaikka marjoilla ja nauti.

Bon aptetit.
Kram: Nina


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar