tisdag 27 februari 2018








Ja så fick vi varga vinter här i Finland blåser nordliga vindar från Sibirien... det  är mycket kallare då det blåser det är faktiskt isande kallt...så bäst och hållas inomhus....

Vi hade frost på fönstren imorse... de drar en hel del från dem  men vi får nya fönster i maj skall bli  så härligt så...draget kommer att minska och säkert kommer olje kostnaderna att minska också...

Har hunnit med frisör besök också för en tid sedan så nu är håret ganska kort och det är skönt inte mycket fixas  vilket är skönt....

Har inte kunnat vara på gymmet på grund av denna dumma förkylning  som tog en ny vändning hade temp förra veckan igen....
Fick ett bra recept på en hälso dryck av min barndomskompis .Jamie Oliver hade delat med sig av den i ett kockprogram....

2 apelsiner
1 citron
 en rejäl bit ingefärä( i tärningar)

1 msk gurkmeija
1 msk honung  tillsätt det då vattnet svalnat litet

Häll allt i en kanna och häll kokande vatten över  drick det varmt eller kallt.

Minns ni vicks?! Jag brukar smörja det under bröstet men den är inte lika stark som förut...
En kompis  gav ett annat tips,smörja hälarna med vicks och det gjorde jag och hälarna var babymjuka efteråt.


Gjorde köttrullader härom dagen fick recptet av mamma fast hon hade använt lövbiff jag gris.
Fyll den med ost och färsk basilika rulla ihop rulla bacon runt, stek och låt sedan badda i sky i 15 min under lock.
Red sås av skyn tillsätt en köttfond och 2 dl grädde blanda i en msk mjöl.

Vad härligt när solen skiner livsandarna väcks upp pånytt...och det är ju ljust ännu  klockan sex på kvällen....  än finns det hopp att det blir vår...

Jag har fått blomdille köpte några penningträd för en tid sedan och tre kaktusar minns inte när jag skulle ha haft kaktusar  sist de är ju så taggiga...hade dem först i en stor glasskål men så såg jag detta hus utan väggar i jysk reklamblad och det passade utmärkt till dem dock hittade jag inte små krukor som skulle ha varit lämpliga till kaktusarna så det blev en kruka istället.

För dem som inte vill ha äkta kaktusar finns det konstgjorda hos jysk och de ser väldigt äkta ut...

Önskar er en trevlig forsättning av dagen..har själv semester  inga planer bara vara.. ja själv skall jag till tandhygienist imorgon och en av hundarna skall och ta bort tandsten på torsdag...

Kram:Nina



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar