torsdag 5 oktober 2017

Mici som valp


Stiven

Helmi som valp

Tina som valp jag och Donna









Ja så var det då oktober redan...det är nu det är dags med tända ljus...jag är stor förbrukare av dem...
Ljusslingor och ledljus med batteri har jag också av....

Var på travtävlingar för snart en vecka sedan tredje gången i mitt liv..Första gången var jag med mammas morbror som barn...

 Det bästa med oktober är nog alla färger och rönnbären och sådana har vi massor av iår...
Endel säger att det blir en snörik vinter och endel inte då det finns mycket rönnbär....vad som är sant är väl en gåta men ingenting  är som förut så det är väl svårt att förutspå... 

Gästrummet fick sitt rosa sängöverdrag och svarta gardiner, rosa är en bra kontrastfärg.... så här till hösten...

Några bilder av endel av våra hundar som valp, Mici,Helmi och Stiven fast Stiven var inte valp då men ung kanske två år...
Newfoundlandshundarna är från mitt föräldra hem...Tina ja den är valp på bilden och så Donna ..

Jag har haft en tand som bråkat med mig i ett och ett halvt år två gånger tidigare har jag varit till akuten och de har inte hittat nåt fel för två veckor sedan var jag igen  och nu hittade de felet den är dålig tanden och måste rotfyllas  har aldrig varit med om det tidigare....Var även på våren på normal granskning och inte hittade de då heller nåt fel ...eventuellt en tand till som bråkar....

Jag sköter mina tänder går till tandläkare på granskning som jag skall dessutom två ggr i året till tandhygienist....

Jag har varit rökfri i fyra och en halv månad....duktiga mig...Har dock ätit glass och pajer en hel del faktiskt sedan jag slutade röka men beslöt att det måste bli ett slut på det också..en gång i veckan kan jag unna mig men inte mer...

Ja och pajen på bilden är en blåbärs paj och den är jätte god så ni skall få receptet här under:
BLÅBÄRSPAJ!
125 g margarin eller smör
3/4 dl socker
1 ägg
1/2 dl vetemjöl/eller glutenfritt 
4 dl havre gryn
1/2 tsk bakpulver

3 dl blåbär

Gräddfilsblandning!
2 dl gräddfil
1/2 dl socker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
Jag satte två dl gräddfil för jag har en ganska stor form

1. Vispa smör och socker till skum.
Tillsätt ägget fortsätt att vispa.
Tillsätt mjöl,gryn och bakpulver (blanda)
Häll smeten i en paj form..
  Häll blåbären  ovanpå
Blanda grädfilsblandningen och häll ovanpå blåbären..
Grädda i 175 c i ca 35 min...

Bon Apetit!
Kram:Nina


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar