söndag 2 juli 2017












God kväll!
Sista dagen semester idag del ett fortsättning följer i augusti,nåt att se fram emot.... 
Vädret ja typisk finsk sommar inte så varmt som för några år sedan...men lagom varmt ...
men när är människan nöjd,huvudsaken är att få vara ledig....

Knäppte några bilder igen härom dagen då jag rörde mig med cykel...
Våran å och så  små odlings parceller du får hyra av staden,parcellerna ligger nära mig och likaså den lilla kyrokården med sitt lilla kapell...
Lupiner ja de tycker jag är så vackra ja över huvudtaget vilda blommor.... 

Nya byxor på rea från vilona så sköna så färgen var jag lite skeptiskt åt men blå och begie var slutsålda i min storlek så det blev vita  tur att det finns tvättmaskiner ...
och som biträdet sade då de är av bra kvalitet tål de att tvättas ofta...

Idag var jag med mannen i huset till en när belägen stad och  besökte en kiosk som är känd för artisten vid namnRauli Badding Someroja han var en finsk sångare som dog allt för ung 1987 vid trettioåtta års ålder,skulle ha blivit sjuttio iår. 
Han var hemma från Somero,kiosken var förut i släktens ägo men upprätthålls nu av företagare i staden läste jag i våran morgontidning...Den har öppet bara sommartid ja eller från man och är en turist attraktion och då vi var där så var det en hel del människor där...
De säljer kaffe,te,läsk ,kaffebröd och glass där finns bänkar att sitta på och en gästbok du kan skriva i...
I fredagens dagstidning var det ett reportage om honom och skylten...Kiosken har fått sällskap av en informations tavla om honom och den invigdes på fredagen...Somero företagre har stått för kostnaden på skylten och taket ...
Åker ni förbi så stanna och ta en fika.... 

Har ni ätit mycket ärter och jordgubbar redan?
Det hör liksom sommaren till.. har ätit av bägge men mera ärter...

Ha en bra fortsättning på veckan...
Kram:Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar