torsdag 22 juni 2017



Månlandsskapskaka

Skärgårdslimpor


Midsommar bukett

Rabarbersaft sats två

God kväll på er!
Önskar er en trevlig midsommar ,de har inte lovat nåt vidare trevligt väder ...semstern som just började tar snart slut ,men jag har ju semester ännu kvar from andra veckan i augusti så nåt att se fram emot....

Bakade skärgårdslimpor/maltlimppor härom dagen det brukar jag göra till jul och midsommar.... 

Gjorde också rabarbersaft sats två,har inte druckit söta safter på flere år men denna enkla rabarbersaft är god och svalkande....

Till alla högtider brukar jag göra nån kaka som jag inte gjort förut...senaste tiden har det blivit ostkakor..men nu gjorde jag en jag inte gjort sedan  nittio talet...
Månlandsskapskaka , kakan ha många namn pinoccikaka marängtårta.... god och mäktig...
Här kommer receptet !
125 g smör            
1 1/2 dl socker    RÖR IHOP!

2 äggulor
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver     BRED UT PÅ PLÅT, på ett smort bakplåtspapper
1 dl mjölk

Maräng!
5 äggvitor 
2 dl socker 
1 tsk vaniljsocker

Vispa äggvitorna ,rör försiktigt i sockret.
Bred marängen på den andra smeten,strö mandel ovanpå

Grädda i 175 c i ca 20 min

Dela bottnet då de svalnat och vispa grädde 2 burkar och sätt emellan bottnen skivade jordgubbar eller banan  blir det gott med...

Plockade i dag en bukett med vilda blommor och satte i vas vilda blommor hör midsommaren till och så vackra så.... 

En selfie ja : Maxi kjolen jag har på mig är frånCarlings och t-shirten från KappAhl...

Önskar er en trevlig midsommar....
Kram:Nina





 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar