söndag 18 juni 2017





Finland 100 år bakelse

Örter




Stiven
God kväll på er!
Sista dagen sjukledig idag sedan semester.
Skivorna i näsan togs bort på måndag och stygnen ur näsan..nu gäller det att skölja näsan flere ggr om dagen men då skivorna togs bort ur näsan konstaterade läkaren att det finns ett hål i näsväggen som måste åtgärdas = uppstått under operationen får inte peta mig i näsan  osv...Högra sidan mera täppt mera skorpbildning och luften far bakvägen genom näsan,det känns minsann väldigt konstigt i näsan,har eftergranskning först i början av september....Det blir mao en ny operation....

Var och klippte och blonderade håret för några dagar sedan , me like...
Samma dag var jag tvungen och åka till vetärinären med Stiven,hade sedan morgonen blinkat och blinkat med ögat..
Inget sår,inget rosk trycket på ögonen ok...PUppilerna olika storlek v ögat aningen rött troligen törnat emot nånstans fick värkmedeciner hos veterinären som gjorde honom dåsig,men igår verkade han redan bättre...stackars mattes älskade vän....

Köpte för första gången Finland hundra år bakelse på fre.
De ordnade en tävling bland högstadie elever tidigare där eleverna skulle planera en bakelse inför hundra års jubilet,denna bakelse vann...
Smakar gudomligt..innehåller chokladmousse,kinuskisås och lite hallon sylt.Skalet är som av från en björkstam...alltså passar utmärkt som Finlansbakelse...Bageriet i våran stad bakar denna bakelse så besöker ni våran stad  ta en kopp kaffe och denna bakelse ni  blir inte besivikana jag lovar...
Våran president hade fått inbjudan till skolan  på grund av bakelsen självfallet kom han till tillfället han är ju hemma härifrån staden jag bor i...Skulle inte ha vetat att han deltagit men det var reportage om det i våran dagstidning.....

Har planterat lite örter i en och samma kruka..salivia,basilika och rosmarin får samsas i samma kruka satte en flaska  i krukan( självvattning)

Ivåran stad med omnejd finns det mycket odlad mark och jordbruk,nära mig finns odlade ängar och då bor jag ca  under två km till centrum.så har naturen tätt inpå mig....

Igår invigde jag nya bikini, lapade sol i trädgården ja och brände mig också lite grann ....

Önskar er en trevlig fortsättning på kvällen....
Kram:Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar