onsdag 7 december 2016







God kväll!
Igår var det självstädihetsdag i Finland det är exakt 99 år sedan Finland blev självsändigt efter kriget mot Ryssland....
På självständihetsdagen  tittar jag på okänd soldat i tv och ett besök på gravgården hör också till...
Brukar ha två ljus att brinna i fönstret en sed jag har har med mig från barndomen.
Vi brukar också ställa marchaller på gården....
Balen på slottet tittar jag också på....

Det var tuffa tider förr för dem  som var med i kriget vi den yngre genarationen förstår nog inte ägentligen hur tufft det var de kan bara de som varit med i kriget förstå....
Jag har hört berättas en del saker som har med kriget att göra och som barn var jag alltid intresserad de var ju så annorlunda.....
Min morfar och farfar vad med i kriget.Farafar hade varit kock.
En sak som speciellt fastnat i mitt minne var då morfar berättade att de var på en holme som hette Hogland ( måste googla ) kalldes också Högland och Suursaari,hör numera till Ryssland.(Efter kriget)
Morfar berättade att Ryssarna skulle ha tagit dem då de var på Hogland om inte Tyskarna skulle ha räddat dem....

Min mamma är född mitt under kriget i ett bombskydd hon hade inte känt igen sin pappa  då han kom på permission eller blev   hemförlovad efter kriget hon var ju född mitt under kriget...
Mormor berättade att då bombsirenerna tjöt sprang hon med mamma och en äldre kvinna och satte sig under en bro...En gång fälldes en bomb i en kohage den expoderade inte korna hade lugnt forsatt att beta men de hade varit en sådan duns att en stor nyckel hade fallit ner från en spik.

Mormor berättade också att hon en gång blivit jätte rädd då det kört in en svart bil på gården ur bilen hade stigit en Ryssk officier de hade knackt på dörren och med sig hade officieren haft en annan man som visade sig vara tolk,tolken hade sagt åt mormor att hon inte behövde vara rädd de letade efter en dessantör.....

Min pappa han var krigsbarn i Sverige han har berättat att de åkte med tåg en pappers/paff lapp med namn hade han runt halsen de blev förda til ett uppsamlingscenter tror det var Göteborg han har berättat att alla barn blev hämtade men han var sist kvar ingen hade hämtat honom,då kommer det en stor svart bil  passagerarna en man och en kvinna har en egen chufför de hämtar då pappa.... Flere krigbarn hade det tufft och användes som arbetskraft,detta par hade inga egna barn så de var väldigt måna om pappa han har berättat att han hade en säng med himmel...han fick också vara med och sjunga i Farbror Svens radio...Jag tror frun var Holländska han Svensk...
Pappa har ännu kvar en ratt tjälke som han fick av dem..minns också att han hade   en gitarr han fått av dem som han var väldigt mån om....

Det om kriget fick julkorten skrivna igår också och idag postade jag dem...
Ha en god fortättning på kvällen...
Kram:Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar