tisdag 26 juli 2016


Ogräddad


Kl: 20:30



Oj då det har nog varit årets varmaste dag  idag tror jag kl.20:30 hade vi +30,2c inne och ute 23,4c men klagar inte.
Snart, snart börjar semestern...
Fick en inbjudan till en 50 årsfest/kalas i september,va kul det skall bli ,men vad jag skall sätta på mig för kläder vet jag ej,men det är långt dit ännu...
Bjuder på några bilder från våran framgård också i detta inlägg....
Visste ni att man bör äta d- vitaminer året runt,det räcker inte bara med att äta dem höst och vinter...
Jag har inte tidigare använt d-vitaminer men nu så har jag  tagit en d-vitamin tabl i en veckas tid och känner mig betydligt piggare....20 mikrogram skall det vara 10 är för lite...

Ja så har jag ett recept åt er idag på hallonpaj,en väldigt god sådan,receptet är taget ut våran dagstidning här i staden  En känd kock vid namn Markku Aremo  hade delat med sig receptet han säger att hallon hör till hans favorit bär.Han har en restaurang vid namn Regina i Ullalinna i Helsingors.....Här komeer receptet..
HALLONPAJ!
125 g smör
3 ägg
400 g färskost eller kvark ( använde kvark denna gång)
4 dl vetemjöl
2 dl floorsocker(pudersocker)
2 tsk bakpulver
2 dl färska hallon
skalet av en citron( själv använde jag saften)
DEKORATION
pudersocker 
Smält smöret.Tillsätt citronskalet i det svalnade smöret.Blanda ost eller kvark och ägg och häll i smörblandningen.
Blanda de torra ingredienserna och blanda i ost / kvarkfyllningen.
Hällsmeten i portionsformer eller i en paj form (25 cm).Tryck hallonen in i smeten.
Grädda i 175 c tills pajen blir så där vackert brun..
Servera med färska bär,glass,grädde eller vaniljsås..
Bon Apetit!
Vet ni vad på måndag börjar semestern...
Kram:Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar