söndag 26 juni 2016








Rabarber med bacon
Ja midsommaren är förbi ,hade gäster under helgen ätit och druckit gott,vädret har dessutom varit ypperligt förutom en regnskur på midsommaraftonen...
Idag har det varit kvalmigt och  tryckande varmt ,inne hade vi + 30c i nåt skede just nu + 26 c inne och +22c ute och då är klockan 22:00....Mina pioner håller på och slå ut,plockade in några till midsommar,mina pioner har inte så mycket blommor sådär en fem blommor per planta men de är så unga ännu så de måste växa till sig....Midsommar tårta är ju ett måste till midsommar och då helst med jordgubbar eller hur?!"Gjorde en med en bladning av choklad mint kvarg och grädde.Mellan bottnen satte jag jordgubbar och pätkis choklad....Bottnen dränkte jag med soija kakao...    En stor hit för i år e är grillad rabarber med bacon ,och självjklart måste jag ju också pröva....Det salta och söta blir en bra kombination.....Skala rabarbern rulla rabarber stjälken i farin socker eller brunt socker linda bacon runtomkring...Det är bra som förrätt, pröva vet jag det är gott.....
Receptet på tårtan vill ni säkert också ha
Jordgubbs -mintchokladtårta!
Botten.
5 ägg
2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
Att dränka tårtan med
1 1/2 dl mjölk( använde soija kakao)
1 tsk vaniljsocker
Fyllning och dekoration!
4 dl vispgrädde
3 burkar kvark smaksatt med mint och choklad
2 L jordgubbar
2 dl jordgubbsmarmelad
Mintchoklad som dekoration
citron mellisblad
Jag satte inte marmelad emellan utan jordgubbar och pätikischoklad
Blanda den vispade grädden med kvark och sätt emellan bottnen och ovanpå.

Dekoration:jordgubbar och citronmellisblad,mintchokladen lämnade jag bort...
God blev den och en lite annorlunda jordgubbstårta...
Bon apetit!
Ha en bra forsättning och ni som har semester = njut!
Kram:Nina


 






    




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar