onsdag 20 april 2016




Våren ja var är den?! Imorse när jag cyklade hem från jobb så kom det snö slask,kallt som bara den...Vill ha värme och sol...
En hortensia piggar ju alltid upp eller hur, speciellt då man längtar efter sol och värme...
Hortensia   hör till en av mina favorit blommor ,pion och lavendel likaså...
Vi har en ny trädgårdshandel i våran stad Kukkatalo  de har förmånliga priser och bra urval..
Köpte lavendel och rosmarin därifrån för några veckor sedan, förra året blev jag utan lavendel var för sent ute  så jag blev utan...Iår är jag i tid...
Lavendeln kan man ha ute dagtid men inomhus till natten,men har inte vågat ställa ut den  då det är så kallt...Rosmarinen får vara inne ett tag ännu till juni typ...

Gissa vad jag gjorde för mat idag?! Har inte gjort det på evigheter jo porterstek och vet ni det är ju såsen som gör de... Här skall ni få receptet...

Porter stek!
Benfri mörad högrev utav ben ( gjorde av nöt stek inte lika bra)
En flaska porter eller mörkt öl 33 cl
outspädd svartvinbärssaft  1/2 -1 dl eller svart vinbärsblad 8-10 st 
kinesisk soija 1 dl
torkade enbär 5-6 st (kan utelämnas)
köttbuljontärningar 2-3 st
(krossade vitlöksklyftor) 2-3 st
en stor gul lök
hela svartpeppar 5-6 st
timjam  ca 1 tsk
SÅS:
sky 4 dl , hade mera

vetemjöl 2 1/2 msk
grädde 1 dl gjorde på 2
Blanda ingrediensarna i en gryta  lägg i köttet och koka 1 1 /2 h beronde på hurudant kött du har
När köttet är mört,färdigt ta grytan från värmen och låt den dra ett tag.
Lyft köttet från grytan .
Vispa mjölet i grädden och häll i skyn.Koka upp
Kom ihåg och sila skyn före det...
Bon apetit!
Kram:Nina
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar