fredag 29 april 2016




Önskar er alla en trevlig valborg ,( första maj)  det firar vi här i Finland på söndag, det är arbetarens dag men även den dag alla som är studenter får sätta studentmössan på sig.
På valborg dricker vi mjöd i Finand , det är gjort på farin socker ,socker, jäst,citron,russin och vatten..
Plockade mina första vitsippor idag på min morgon promenad med hundarna endel börjar dock vara utblommade...
Det var ett tag sedan jag åkte lokalbuss här istan men skulle möta upp mannen på hans arbetsplats så därför blev det buss idag,hade tänkt promenera men det blev lite ont om tid så....

Idag gjorde jag dessutom en choklad chilitårta som ni skall få receptet på här nedanför,rekomenderar den inte för barn, den  är för stark på grund av chilin... men oj så god...
Pröva vet jag...
Jag brukar  försöka pröva på nya recept till varje högtid  det är kul med variation...
Vädret har varit varmt och soligt idag så  kanske våren äntligen är här...
Drick nu inte för mycket mjöd....

Chokladcili tårta!
1 burk valio koskenlaskija mat chili  jag använde cream bonjour färskost går lika bra
200 g hushållschoklad
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Ovanpå tårtan!
1 burk koskenlaskija chili ost eller cream bonjour
2 dl farinsocker
100g hushållschoklad

Sätt bakplåtspapper  i bottnet på en löstagbar form,smörja kanterna
Värm upp osten och chokladen på savag värme i kastrull.när chokladen smält ställ åt sidan.
Vispa ägg och socker poröst,häll i mjöl-bakpulver bladningen.Häll i chokladbladningen och blanda.Häll smeten i formen.
Grädda i ugn i 200c i 30 min.
Låt  tårtan stelna.Lösgör tåtran ur formen och ställ på ett serveringsfat
Smält ost , farinsocker och choklad i en kastrull ,låt svalna lite grann , häll över tårtan.
Ställ tårtan i kylskåpet och låt stelna .
Servera gärna med vispgrädde.
Bon Apetit.
 
Kram : Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar