måndag 28 mars 2016

Drömfångare

Drömfångare

Salva för muskler


Min  påsktårta
Hur har ni haft det under påsken ?!
Själv har jag jobbat men  haft   gäster ändå ,igår var min kära dotter på besök hon har nyligen komit hem från en semester resa från USA....
Vi kollade en massa bilder hon tagit och det var vackra och underbara vyer ,en underbara resa hade hon haft...
Jag fick två små prestenter en drömfångare gjord av indianer och en salva för muskel ont som jag redan prövat ,de värmde så skönt efter en stund då du smorde in dig med den....
Ont i nacke och muskler ja det har jag ju för det mesta.
Drömfångaren är köpt vid ett indianreservat made by indians och salvan  likaså....
Placerade drömfångaren i min  lamppa vid nattuksbordet...
En drömfångare är ett Indianskt magiskt föemål som hängs upp invid en sovplats  tex i taket i ett sovrum ,och som då sägs fånga upp onda drömmar och mardrömmar...
Jag har alltid varit facinerad av indianer redan som barn ,gillade att titta på indian och cowboys filmer....Jag har nog varit indian i mitt förra liv tror jag....
Imorgon skall jag till grannstaden,  har ett sjukhusbesök och innan det hade jag tänkt träffa min syster son  och ta en fika  ,det är inte ofta jag besöker grannstaden fast den ligger så nära....
 Jag  lovade er recptet på påskakan  brukar försöka göra  nån jag inte gjort tidigare till varje högtid...
Här kommer receptet....
En fruktig surmjölkstårta/kaka med bär!
Botten:
200 g digestive kex
75 g margarin   eller smör
Fyllning:
8st gelatinblad
4 dl vispgrädde
4 dl surmjölk
2 dl äppel-mangopure eler enbart mango ( använde enbart mango)
1 1/2 dl socker 
en halv riven citron
skal och saft
Dekoration:
Färska bär,blåbär ,hallon eller björnbär
1.Mosa kexen i en mixer tillsätt det smälta smöret
2.Sätt bakplåtspapper i  bottenet  i en  löstagbar form.
 Tryck kex blandningen i bottnet...
3. Gör fyllningen.Sätt gelatinbladen i   blöt i kallt vatten.
Blanda surmjölk ,vispad grädde,mangopure och socker och skalet av den rivna citronen,pressa cirtonen.Värm upp cirton saften i kastrull , krama ur gelatinbladen och sätt i dem i den heta citron saften häll gelatin citron saften  i en tunn stråle i " smeten "
4. Hälll smeten över kexbottnet och låt stelana till följande dag....
Lösgör tårtan  från formen...
Dekorera med färska bär...
Receptet är taget ur senaste Koti  ja keittiö..
Tårtan är inte för söt,den har en frisk smak  så efter en tung maträtt lämppar den sig utmärkt  kan varmt rekomendera , och frågar ni mig hur den smakade så blir svaret super god...
- Bon Apetit -
Kram: Nina
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar