måndag 5 oktober 2015



Hej på er!
Lovade  er receptet på kakan och här kommer det...
PÄTKISKAKA!
3 ägg
2 1/2 dl socker
50 g smält smör
1 dl mjölk
1/2 dl mörk kako
2 tsk bakpulver
PÄTKISFYLLNING
2 dl vispgrädde
1 burk kvark
1 påse pätkis (små bitar,fazer)
Att dränka kakbottnet  med
 1 1/2 dl valio eila mint kaffedryck,själv använde jag alpro soja kakao.
Ovanpå kakan
2 dl grädde själv använde jag 4 dl ,tyckte 2 dl vispgrädde var för lite
blanda i blå gelfärg i vispgrädden mitt i vispningskedet
själv använde jag hushållsfärg på flaska för det hade jag hemma.
Vispa socker och ägg rör ihop de andra ingredienserna eller vispa.
Gräddade kakan i ett löstagbart botten och dela  den i tre elle fyra delar min kaka  delade jag i tre delar beror lite på lite på hur hög formen är en den högre så dela i fyra delar,dränk  kakbottnen med kako eller  mint kaffedryck
Vispa grädde
hacka pätkis bitarna i små små bitar 
Blanda grädde,kvark,och pätkisbitar
Häll fyllningen på tåtbottnen och bred ut.
Vispa ytterligare grädde bred ut över kakan
Dekorera med strössel eller riven choklad tex.
Kakan var väldigt god  kan jag tala om för er....
Bon apetit!
Kram:-Nina-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar